Uitstelgedrag en perfectionisme scriptie schrijven stoppen in 3 stappen
05 november 2021 

Uitstelgedrag en perfectionisme scriptie schrijven stoppen in 3 stappen

Voel je vanbinnen zo’n enorme weerstand om aan de slag te gaan met je scriptie? Stop je eenmaal begonnen aan je scriptie uren tijd erin om jezelf aan het einde van de dag af te vragen of je eigenlijk wel iets bent opgeschoten? Dit gaat je helpen.

Ik heb een scriptie hack voor je die zowel inspeelt op je weerstand om van start te gaan, als die inspeelt op aan einde van de dag niet kunnen zien of je nu werkelijk zinvol bezig bent geweest.

Hoe kan je het starten aan je scriptie laagdrempeliger maken? Hoe zorg je dat je concreet weet wat je moet doen, vooruit komt en na een tijdje werken je scriptie met een tevreden gevoel los kunt laten?

Start vooraf, dus voordat je echt inhoudelijk aan de slag gaat, met het opstellen van kaders voor jezelf, een aantal criteria en een aantal concrete taakjes.

Dus stel, het is een scriptie werkdag en het is je intentie ook om ermee aan de slag te gaan. Dan komt een weerstand om ermee te beginnen vaak van niet precies weten waar te starten. Je weet dat je een inleiding moet schrijven, maar je weet eigenlijk niet exact hoe je dit aan moet pakken dan ontstaat er weerstand om te beginnen.
Ga je wel aan de slag ermee zonder dat je jouw aanpak hebt bepaald, dan zit je voor je het weet de hele dag achter de computer en kan je aan het einde van de dag moeilijk beoordelen wat je nou gepresteerd hebt.

Hoe pak je het starten aan je scriptie aan zodat het zowel laagdrempelig is als uiteindelijk ook tot resultaten leidt?

1. Je bepaalt voor jezelf hoeveel tijd je eraan gaat werken. NOOIT meer dan drie uur, want anders begin je al gelijk met een irreële verwachting gezien je cognitieve capaciteiten op een gemiddelde dag zonder grote deadline druk.

Dus stel dat je bepaalt dat je twee uur effectief aan de slag gaat, dan heb je al een grote kans dat je de drempel om aan de slag te gaan hebt verlaagd. Je ziet tenslotte al dat als het nu half 11 is, dat je voor 13.00 uur klaar kunt zijn met het werken aan je scriptie en dan nog een hele middag vrij bent.

Je beseft dat je tot 13.00 uur kan uitstellen, maar ook dat je om 13.00 klaar kan zijn en nu het zo concreet is, neemt de weerstand om aan de slag te gaan af.

2. Je maakt voor jezelf een lijstje met waar het onderdeel waarmee je aan de slag gaat moet voldoen. Pak je opleidingseisen erbij en maak hier een checklist van. Bijvoorbeeld:

Methode opleidingseisen

O Werken per deelvraag
              O Welk type onderzoek en waarom
              O Bij zelfde aanpak bij meerdere deelvragen terugverwijzen naar eerdere uitleg
 O Bij literatuuronderzoek vermelden: welke zoekmachines, welke zoektermen
             O Omschrijving meetinstrumenten en hun kwaliteit
                             O Bijlage vragenlijst
                             O Welke stappen voor betrouwbaarheid en validiteit
              O Beschrijving van populatie, steekproef en proces van dataverzameling
                             O Beschrijving populatie
                             O Selectiecriteria steekproef
                             O Wie heeft (uiteindelijk)  deelgenomen aan het onderzoek (aantallen, geslacht: wat is relevant voor de onderzoeksvraag)
              O Beschrijving van de analyse van de data
                             O Transcripties
                             O hoe antwoorden gecategoriseerd

Hiermee zorg je dat als je tijd en energie in je scriptie stopt, dat je in ieder geval een richting op beweegt die leidt naar het gewenste eindpunt: een scriptie(onderdeel) wat voldoet aan de criteria.

3. Formuleer voor jezelf op basis van een bepaald criterium een aantal concrete taakjes die je moet volbrengen om dat criterium te kunnen volbrengen. Maak deze taakjes zo kleine en concreet dat het uitvoeren van een taakje 1-5 minuten duurt of wel iets langer duurt maar zo superhelder en eenduidig is dat deze niet op te splitsen is in meer taakjes.

Voorbeeld:
O Hoofdstukstructuur maken van methode hoofdstuk (met titels en paragraafnummers) op basis van de eisen
 O Bij paragraaf 3.2 een tabel invoegen om zoektermen in te zetten
 O Terug kijken in Google geschiedenis op welke woorden ik gezocht had in Google scholar
 O In de tabel van paragraaf 3.2 de Nederlandse en Engelse zoekwoorden zetten
 O Tabel aanvullen tot 10 Nederlandstalige en 10 Engelstalige zoekwoorden/zoekwoordcombinaties
 O Uitzoeken hoe de database van school heet
 O Opschrijven welke database en zoekmachines ik gebruikt heb

Ook hiermee heb je de drempel om aan de slag te gaan weer verlaagd. Want kunnen beginnen met een concreet taakje wat slechts vijf minuten duurt, of echt zo super helder is, is zoveel laagdrempeliger dan ‘moeten beginnen aan de inleiding’.

Vind je het lastig om kaders en taakjes voor jezelf te maken? En kun je hier hulp bij gebruiken? Bekijk dan mijn aanbod.

Over de schrijver
Suus studeerde zelf drie keer af. De eerste keer was van de studie Sociaal Pedagogische hulpverlening (Haagse Hogeschool). Daarna ging ze Nederlandse taal en cultuur studeren aan Universiteit Leiden. Ze behaalde daar een bachelor en een master met de specialisatie Taalbeheersing. Suus is ervaringsdeskundige als het gaat om vastlopen met een scriptie en afstuderen met ADD. Sinds 2016 is ze externe scriptiebegeleider en heeft ze zich gespecialiseerd in het begeleiden van studenten van sociale studies.
Reactie plaatsen