Je schamen voor wat je gemaakt hebt

Je schamen voor wat je gemaakt hebt

Je bent natuurlijk de hele tijd bezig met je eigen werk en het is een kenmerk van je brein dat jij de potentie van mensen en dingen ziet. Je ziet dus ook de potentie van je eigen werk, en hoe het er nu voor staat is gegarandeerd anders.

Hierdoor kun je je schamen voor je werk, en denken dat je het eerst meer in lijn moet brengen met hoe het in jouw ogen ook zou kunnen zijn voordat je jouw werk aan iemand laat zien. Je ontneemt jezelf zo de kans om feedback te krijgen en je kan veel tijd verliezen omdat je jouw werk aan het finetunen bent terwijl je misschien wel qua fundament iets belangrijks over het hoofd hebt gezien.

Als je meer scripties zou hebben gezien dan zou je jezelf niet meer schamen voor wat je gemaakt hebt. Het is net zoiets als naar de sauna gaan. Je bent al lange tijd onzeker omdat je ene borst wat groter is dan de ander en dan kom je in de sauna en dan zie je alle extremen van je eigen lijf voorbij komen. Grote kans dat je daarna jezelf wel mee vindt vallen.

Op basis van mijn ervaringen als scriptiebegeleider kan ik het volgende zeggen. Er bestaan hbo-studenten die de Nederlandse taal minimaal beheersen. Dan bedoel ik echt op het niveau van ‘de’ of ‘het´, ‘enkelvoud’ of ‘meervoud’.  Grammaticafouten zoals -dt en fouten met ‘ij’ of ‘ei’ komen voor bij studenten op alle niveaus. Ook uit mijn eigen eerste definitieve scriptie haalde ik nog tientallen fouten toen ik er met een afstandje naar keek en ik deed nog wel een universitaire studie Nederlands.

Er zijn ook veel studenten die het heel moeilijk vinden om logisch te redeneren. Die bijvoorbeeld aanname op aanname doen zonder enige onderbouwing en zelf maar niet zien dat ze aannames doen.

De meeste mensen met ADD zijn behoorlijk kritisch en hebben een zeer goed ontwikkeld logisch denkvermogen (het is de reden dat je dingen haalt zonder intensief te blokken). Vanwege dit vermogen, kun je ervan uitgaan dat je sowieso op bovengemiddeld niveau presteert, zelfs als het in jouw ogen een fractie is van wat het zou kunnen zijn.

Zelfs als er fouten in zitten, zit je minimaal op een gemiddeld niveau. Het is irrelevant dat jij weet dat je nog vele malen beter zou kunnen. Je docent ziet dat niet, die ziet 99 van de 100 keer scripties op gemiddeld niveau. Je hebt dus niks te vrezen.

In de praktijk is vooruitgang beter dan perfectie. Leg daarom zo vaak als het maar kan je werk voor aan anderen. Ook al is het nog ‘work in progress’. Je hebt voor de snelheid waarmee je tot een scriptie komt profijt van de feedback van iemand met een heldere blik! Hoe eerder feedback hoe beter!

Wil je meer tips ontvangen die je tijd gaan besparen bij het maken van je scriptie, download dan mijn e-book.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gelukkig afgestudeerd

“Het is gewoon allemaal super vloeiend en vlekkeloos verlopen. In mijn eentje was het echt niet gelukt. Ik had het hele overzicht niet. Jij hebt het allemaal logisch neergezet en heel die planning die je doorstuurde en die terugkoppeling was superfijn”

Nour, Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Lees het hele interview met Nour + de ervaringen van anderen

Gelukkig afgestudeerd

Suus steekt veel tijd, moeite en energie in het begeleiden van zowel jouw scriptie als jezelf. Ze houdt rekening met jou als persoon en kijkt waar jouw krachten en jouw valkuilen liggen. Vanuit deze basis maakt zij een werkschema en geeft ze duidelijke en concrete feedback.

Bas, Sociaal Pedagogische Hulpverlening

Lees de hele review van Bas + de ervaringen van anderen

Gratis e-book

Mag ik je de weg wijzen?

* indicates required